معرفی نخستین خودروی مرسدس بنز

2
(1)

شاید جالب باشد بدانید خودروسازان بزرگ، معتبر و مشهور حال حاضر دنیا برای نخستین بار از کجا شروع کردند و خودروسازانی که امروزه مدرن‌ترین خودروهای دنیا را می‌سازند برای اولین بار چه خودرویی تولید کردند؟ بنابراین ازاین‌پس قصد داریم در سلسله مطالبی به معرفی اولین ساختهٔ خودروسازان مشهور جهان بپردازیم. برای اولین قسمت این سری مطالب، شرکت مرسدس بنز را به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین خودروسازان دنیا انتخاب کرده‌ایم.

Carl Benz coloriert معرفی نخستین خودروی مرسدس بنز

کارل بنز یک مهندس و مخترع آلمانی بود که در سال 1844 متولد شد. وی سال‌ها درزمینهٔ اختراع و ساخت موتورهای درون‌سوز تلاش کرد تا اینکه در سال 1873 توانست یک موتور پیستونی بنزینی دو زمانه بسازد. پس‌ازاین وی تصمیم گرفت موتور درون‌سوز را روی یک وسیلهٔ نقلیه نصب‌کرده و یک وسیلهٔ نقلیهٔ موتوری تولید کند. سرانجام کارل بنز در سال 1886 چنین وسیله‌ای را ساخته و نام پَتنت موتورواگن (Patent Motorwagen) را روی آن نهاد.

این وسیله اولین خودروی دنیا محسوب می‌شود و کارل بنز آن‌را در تاریخ 29 ژانویهٔ 1886 بنام خود در آلمان ثبت اختراع نمود. برای ساخت موتورواگن در سال 1885 مبلغ 1000 دلار هزینه شد (معادل 26 هزار دلار در سال 2015) و همسر کارل بنز، خانم «برتا بنز» تأمین مالی فرایند توسعهٔ آن‌را انجام داد. درنهایت در تاریخ 3 جولای 1886 بنز از اختراع خودرو نزد عموم مردم در مانهایم آلمان پرده‌برداری کرد.

بنز موتورواگن یک وسیلهٔ سه‌چرخ با موتور نصب‌شده در عقب بود. در این خودرو علاوه بر موتور درون‌سوز، اختراعات فراوان دیگری هم بکار رفته بود. ازجمله چرخ‌های فولادی با لاستیک‌هایی که طراحی خود کارل بنز بودند. برای انتقال نیروی موتور به چرخ‌های عقب از زنجیر استفاده‌شده بود و یک سیستم تسمه‌ای ساده نیز به‌عنوان گیربکس تک سرعته عمل می‌کرد. اولین نمونهٔ موتورواگن مجهز به یک موتور 954 سی‌سی تک سیلندر چهارزمانه بود که دوسوم اسب بخار قدرت در 250 rpm تولید می‌کرد.

benz patent motorwagen 7 1024x768 معرفی نخستین خودروی مرسدس بنز

پس‌ازاین، کارل بنز مدل‌های جدیدتر و بهتری از موتورواگن را نیز تولید نمود. مدل جدید این خودرو، موتورواگن شماره 2 نام داشت که قدرت آن به 1.5 اسب بخار افزایش پیداکرده بود. سپس در سال 1888 نیز موتورواگن شماره 3 با قدرت 2 اسب بخار ساخته شد که می‌توانست به حداکثر سرعتی حدود 16 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. در همین سال، برتا بنز تصمیم گرفت با شیوه‌ای منحصربه‌فرد برای خودروهای ساخت همسرش تبلیغ کند. وی برای اینکه نشان دهد این وسایل قابل‌اعتماد و کاربردی هستند در اوایل آگوست سال 1888 بدون اطلاع کارل بنز با موتورواگن شماره 3 رهسپار اولین سفر جاده‌ای راه دور با خودرو شد.

برتا به همراه دو فرزندش سوار بر موتورواگن شماره 3 از شهر مانهایم آلمان از طریق شهرهای «هایدلبرگ» و «ویزلخ» (در این شهرها داروخانه‌هایی وجود داشت که سوخت موردنیاز خودرو را عرضه می‌کردند) به سمت شهر زادگاهش «Pforzheim» حرکت کرد. البته موتورواگن در طول سفر با مشکلاتی در کاربراتور و سیم‌ها مواجه شد. به همین دلیل برتا علاوه بر راننده، نقش مکانیک را هم بازی کرده و با استفاده از پین کلاهش کاربراتور را تمیز و با بند جورابش سیم‌ها را عایق‌بندی کرد! او در داروخانه‌های محلی ویزلخ سوخت‌گیری نموده و پس از ورود به شهر Pforzheim به همسرش تلگراف زده و اطلاع داد که با موتورواگن شماره 3 به سفر رفته و شب را در خانهٔ مادرش در Pforzheim خواهد ماند. وی سه روز بعد با خودرو به خانه بازگشت. این سفر که درمجموع 194 کیلومتر طول داشت به‌عنوان اولین سفر جاده‌ای راه دور با خودرو در دنیا محسوب می‌شود.

benz patent motorwagen 4 1024x768 معرفی نخستین خودروی مرسدس بنز

بدین ترتیب بنز روند پیشرفت خود را طی نموده خودروهای جدیدی را به بازار عرضه کرد. در سوی دیگر «گوتلیب دایملر» و «ویلهلم میباخ» نیز دو مهندس و صنعتگر آلمانی بودند که تقریباً تمامی عمر خود را درزمینهٔ ساخت و بهبود موتورهای بنزینی صرف کردند. این دو شریک که از پیشگامان ساخت و توسعهٔ موتورهای بنزینی محسوب می‌شوند در سال 1890 شرکتی را بانام «دایملر موتورن گیزلشافت» (به‌اختصار DMG) جهت تولید موتورهای بنزینی تأسیس نمودند. این شرکت در ابتدا برای ساخت موتورهای بنزینی تأسیس‌شده بود اما پس از موفقیت در این زمینه تعدادی اتومبیل مسابقه نیز تولید نمود.

سپس در سال 1900 گوتلیب دایملر درگذشت و ویلهلم میباخ مدیریت شرکت را بر عهده گرفت.وی در همین سال قراردادی را با یک شخص ثروتمند و کارآفرین حوزهٔ خودروی اتریشی بانام «ایمل یِلینِک» مبنی بر سرمایه‌گذاری جهت تولید خودروهای شرکت DMG منعقد نمود. بدین ترتیب یلینک در سال 1902 اقدام به راه‌اندازی خط تولید خودروهای DMG نمود و آن‌ها را بانام دخترش یعنی مرسدس به بازار عرضه کرد.

3 format2403 1024x814 معرفی نخستین خودروی مرسدس بنز

پس‌ازاین، در سال 1924 مدیریت وقت شرکت DMG قرارداد همکاری بلندمدتی را با کارل بنز و شرکتش منعقد نمود. این قرارداد سرانجام به ادغام دو شرکت گوتلیب دایملر و کارل بنز در سال 1926 انجامید. شرکت جدید دایملر-بنز نام گرفت و تولیدات آن تحت نام مرسدس بنز به بازار عرضه شد. بدین ترتیب کارل بنز و در سوی دیگر گوتلیب دایملر و ویلهلم میباخ شرکتی را پایه‌گذاری کردند که هم‌اکنون یکی از برترین خودروسازان دنیا محسوب می‌شود. شرکتی که بیش از یک قرن تجربه و افتخار در کارنامهٔ خود داشته و کماکان در صدر صنعت خودروسازی جهان ایستاده است.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

همچنین ببینید

رونمایی رسمی از نسل جدید مرسدس بنز CLS

0 (0) هرچند دو روز پیش تصاویر نسل جدید مرسدس بنز CLS افشا شده و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!
تماس با ما