معرفی کراس‌اوور EQC، اولین حرکت الکتریکی جدی مرسدس بنز

0
(0)

این روزها نبرد خودروهای الکتریکی بالا گرفته و حالا یک مدعی جدید، جدی و قدرتمند هم به این میدان اضافه شده است. این رقیب جدید، کراس‌اوور تمام الکتریکی مرسدس بنز EQC است که پس از انتشار خبرهای مختلف و تیزرهای فراوان، سرانجام رسماً در سوئد رونمایی شده است. این خودرو برای رقابت مستقیم با جگوار I-Pace، تسلا مدل X و همین‌طور کراس‌اوور الکتریکی آیندهٔ آئودی E-Tron در نظر گرفته شده است.

2026 معرفی کراس‌اوور EQC، اولین حرکت الکتریکی جدی مرسدس بنز

در نمایشگاه پاریس 2016 مرسدس بنز با رونمایی از کانسپت Generation EQ پیش‌نمایشی از این کراس‌اوور الکتریکی را ارائه کرده بود. حال با وجود پانل مشکی‌رنگی در نمای جلویی EQC که جلوپنجره و چراغ‌ها را در برگرفته است، تأثیرپذیری این ماشین از کانسپت مذکور کاملاً دیده می‌شود. هرچند در نسخهٔ تولیدی، فیبرهای نوری که در کانسپت EQ درون پانل مشکی‌رنگ جلو تعبیه شده بودند حذف شده‌اند اما در عوض در لبهٔ بالایی جلوپنجرهٔ EQC نواری LED کار شده که گفته شده در شب نمای متمایز و بی‌نظیری را ایجاد می‌کند.

2027 معرفی کراس‌اوور EQC، اولین حرکت الکتریکی جدی مرسدس بنز

EQC در نمای جانبی کاملاً مثل یک خودروی معمول و سنتی به نظر می‌رسد. در این قسمت ورودی‌های هوایی به رنگ مشکی براق روی گلگیرهای جلو جلب‌توجه می‌کنند. ازجملهٔ دیگر ویژگی‌های برجستهٔ پروفیل جانبی EQC نیز می‌توان به خط سقف پویا، زه کرومی براق در دورتادور پنجره‌ها و پورت شارژ در قسمت انتهایی سمت راست خودرو اشاره کرد؛ اما درحالی‌که اکثر کراس‌اوورها به ریل‌های روی سقف مجهز هستند، مرسدس بنز گفته است در EQC این ریل‌ها به‌منظور بهبود آئرودینامیک عمداً حذف شده‌اند. رینگ‌های خودرو نیز که از نوع آلیاژی سبک‌وزن هستند و در اندازه‌هایی از 19 تا 21 اینچ ارائه می‌شوند، به‌صورت آئرودینامیکی طراحی شده‌اند.

2028 معرفی کراس‌اوور EQC، اولین حرکت الکتریکی جدی مرسدس بنز

قسمت عقبی EQC نیز نمای بسیار ساده‌ای دارد. تنها ویژگی‌های قابل‌ذکر این قسمت، اسپویلر نصب شده روی سقف و چراغ‌های باریکی است که با یک نوار نازک به هم متصل شده و بر عرض خودرو تأکید دارند. کمی پایین‌تر نیز سپر پلاستیکی مشکی‌رنگی دیده می‌شود که در قسمت پایینی آن تریم کرومی کار شده است. هردو طرف این بخش کرومی نیز همانند سر اگزوز طراحی شده است. مرسدس بنز برای EQC همچنین پکیج AMG Line را هم ارائه کرده است. ویژگی‌های ظاهری این پکیج شامل جلوپنجره‌ای با یک نوار افقی، سپر جلوی اسپرت‌تر، دیفیوزر یکپارچهٔ عقب و رینگ‌های 20 یا 21 اینچی ویژهٔ AMG می‌شود.

2029 معرفی کراس‌اوور EQC، اولین حرکت الکتریکی جدی مرسدس بنز

در کابین EQC هرچند سعی شده با استفاده از ویژگی‌هایی، الکتریکی بودن خودرو نشان داده شود اما این قسمت همچنان برای مالکین محصولات کنونی مرسدس بنز کاملاً آشنا خواهد بود. طبق شیوهٔ طراحی داخلی مرسدس بنز، در EQC هم در مقابل راننده دو نمایشگر بزرگ 10.25 اینچی متصل‌به‌هم قرار گرفته که یکی نقش صفحه آمپر را ایفا کرده و دیگری سیستم اطلاعاتی-سرگرمی را ارائه می‌کند. بااین‌حال درحالی‌که بسیاری از قسمت‌های کابین EQC کاملاً آشنا به نظر می‌رسد، اما ویژگی‌های منحصربه‌فردی هم در آن وجود دارد که این کراس‌اوور الکتریکی را از دیگر محصولات مرسدس بنز متمایز می‌کند.

2030 معرفی کراس‌اوور EQC، اولین حرکت الکتریکی جدی مرسدس بنز

یکی از برجسته‌ترین عناصر طراحی داخلی EQC، تریم رنگ رز طلایی در قسمت‌هایی چون دریچه‌های تهویه است. یکی دیگر از ویژگی‌های منحصربه‌فرد کابین این ماشین نیز طرح فلزی راه‌راه است که از بالای داشبورد به‌طور کامل تا روی درها کشیده شده است. سیستم نورپردازی داخلی و صندلی‌های منحصربه‌فرد با بخش میانی آبی نیلی یا بژ نیز از دیگر ویژگی‌های قابل‌توجه کابین EQC هستند. ازجملهٔ آپشن‌های قابل سفارش برای این خودرو نیز می‌توان به تریم چوبی و سیستم صوتی برمستر اشاره کرد. علاوه بر این، همان‌طور که گفته شد برای این خودرو امکان سفارش پکیج AMG Line هم وجود دارد که این پکیج به داخل خودرو ویژگی‌های اسپرتی چون غربیلک فرمان D شکل و پدال‌های از جنس فولاد ضدزنگ را به همراه کف‌پوش‌های AMG، روکش چرم واقعی صندلی‌ها و تریم فیبر کربنی را اضافه می‌کند.

2031 معرفی کراس‌اوور EQC، اولین حرکت الکتریکی جدی مرسدس بنز

اما شاید مهم‌ترین بخش خودروهای الکتریکی، قوای محرکهٔ آن‌ها باشد. در این قسمت EQC به دو موتور الکتریکی مجهز شده که هرکدام در یکی از محورها قرار گرفته و نیروی خود را به همان محور انتقال می‌دهد؛ بنابراین EQC به‌صورت استاندارد، کراس‌اووری چهارچرخ محرک محسوب می‌شود. این دو موتور مجموعاً 407 اسب بخار قدرت و 765 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کنند. EQC با استفاده از دو موتور الکتریکی خود ظرف 5.1 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت رسیده و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت 180 کیلومتر در ساعت را هم دارد؛ اما از همهٔ این‌ها مهم‌تر، پکیج باطری‌های لیتیوم یونی 80 کیلووات ساعتی EQC است که با یک‌بار شارژ امکان پیمودن مسافتی برابر با 450 کیلومتر را برای خودرو فراهم می‌کنند.

2032 معرفی کراس‌اوور EQC، اولین حرکت الکتریکی جدی مرسدس بنز

EQC به‌صورت استاندارد از شارژرهای 7.4 کیلووات ساعتی استفاده می‌کند اما کسانی که خواهان شارژرهای سریع‌تری هستند می‌توانند از سیستم شارژ Wallbox مرسدس بنز استفاده کنند که سه برابر سریع‌تر سوکت برقی داخلی است. البته مرسدس بنز فعلاً جزئیات خاصی در مورد این سیستم اعلام نکرده و صرفاً گفته است که با استفاده از Wallbox می‌توان بین 10 تا 80 درصد از باطری‌های خودرو را در حدود 40 دقیقه شارژ کرد.

2033 معرفی کراس‌اوور EQC، اولین حرکت الکتریکی جدی مرسدس بنز

از سوی دیگر، درحالی‌که EQC کراس‌اووری چهارچرخ محرک است اما به‌منظور بهبود بهره‌وری، خودرو عمدتاً بصورت دیفرانسیل جلو کار می‌کند و موتور الکتریکی عقب تنها در مواقع موردنیاز مورداستفاده قرار می‌گیرد. مرسدس بنز هم‌اکنون در حال آماده‌سازی کارخانه‌های خود در برمن آلمان و پکن چین برای تولید EQC است. هنوز اما هیچ جزئیاتی در مورد قیمت و زمان عرضهٔ این ماشین به بازار اعلام نشده است.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

همچنین ببینید

افزایش ابهت مرسدس A کلاس جدید با تیون لورینسر

0 (0) اگر دوست دارید هاچبک اسپورت شما خوش‌تیپ‌تر به نظر آید قطعاً استفاده از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با امداد مرسدس بنز