معرفی خانوادهٔ جدید مرسدس-آام‌گ 53

مرسدس-آام‌گ در نمایشگاه دیترویت خانوادهٔ جدید AMG 53 خود را معرفی کرده است که از قوای محرکهٔ هیبریدی خفیف استفاده می‌کنند. بدین منظور در دیترویت سه خودروی CLS، E کلاس کوپه و E کلاس کابریولت با این قوای محرکهٔ جدید معرفی شده‌اند که نخستین ساخته‌های آام‌گ با قوای محرکهٔ هیبریدی محسوب می‌شوند. البته پیش‌ازاین مرسدس بنز برای نخستین بار قوای محرکهٔ هیبریدی خفیف خود را در مدل CLS450 جدید معرفی کرده بود. این مدل به یک پیشرانهٔ کاملاً جدید 3 لیتری شش سیلندر خطی توربوشارژ مجهز است که 370 اسب بخار قدرت و 500 نیوتن متر گشتاور دارد.

 

در کنار این موتور، یک موتور الکتریکی کوچک هم تعبیه شده که به‌صورت لحظه‌ای 21 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور را به توان پیشرانهٔ بنزینی اضافه می‌کند. این سیستم هیبریدی خفیف که EQ Boost نام دارد، از سیستم الکتریکی 48 ولت خودرو استفاده می‌کند. مدل‌های AMG 53 هم از همین پیشرانهٔ شش سیلندر خطی توئین توربو استفاده می‌کنند اما با افزایش بوست توربوها، خروجی آن به 435 اسب بخار قدرت و 520 نیوتن متر گشتاور رسیده است. ولی خروجی موتور الکتریکی تغییری نکرده است.

همان‌طور که گفته شد، این قوای محرکهٔ هیبریدی علاوه بر CLS، برای مدل‌های کوپه و کابریولت E کلاس هم ارائه شده است. تا پیش‌ازاین، قوی‌ترین نسخهٔ این دو مدل، نسخۀ E400 با 330 اسب بخار قدرت و 480 نیوتن متر گشتاور بود. همچنین توان این مدل جدید E53 حتی از مدل E43 سدان با 400 اسب بخار قدرت هم بیشتر است. البته E43 صرفاً برای E کلاس سدان ارائه می‌شد و بنابراین مدل جدید E53 نخستین نسخهٔ AMG محسوب می‌شود که برای E کلاس کوپه و کابریولت ارائه شده است.

برای بهبود هرچه بیشتر عملکرد این قوای محرکهٔ هیبریدی خفیف، آام‌گ در کنار توربوشارژر معمولی پیشرانهٔ شش سیلندر خطی مرسدس، یک کمپرسور برقی کمکی هم نصب کرده که بین پیشرانه و گیربکس قرار گرفته است. این کمپرسور الکتریکی با کمک واحد EQ Boost فشار بالایی را بدون هیچ‌گونه تأخیری ارائه می‌کند و بنابراین پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر را قادر می‌سازد که اساساً بدون تأخیر کار کند. هدف اصلی از توسعهٔ این خانوادهٔ جدید، کاهش مصرف سوخت و تولید گازهای گلخانه‌ای بوده درعین‌حالی که همچنان عملکرد و پویایی واقعی یک AMG ارائه گردد.

بنابراین به گفتهٔ مرسدس بنز، مدل CLS53 ظرف تنها 4.4 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر در ساعت رسیده (صفرتاصد در 4.5 ثانیه) و نهایتاً می‌تواند به حداکثر سرعت 270 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. این در حالی است که این مدل در هر صد کیلومتر تنها 8.5 لیتر بنزین مصرف می‌کند. نیروی این قوای محرکهٔ هیبریدی خفیف هم توسط یک گیربکس 9 سرعتهٔ اتوماتیک اسپیدشیفت و سامانهٔ چهارچرخ محرک 4Matic به هر چهارچرخ انتقال پیدا می‌کند. البته به‌منظور بهره‌وری بیشتر می‌توان خودرو را در حالت دیفرانسیل عقب نیز قرار داد. همچنین راننده می‌تواند از بین پنج حالت رانندگی مختلف اقتصادی، راحت، اسپرت، اسپرت پلاس و شخصی یکی را انتخاب کند درحالی‌که تعلیق هم از نوع بادی ارتقاءیافته است.

مدل‌های خانوادهٔ AMG 53 در بیرون دارای ورودی‌های هوای بزرگ‌تری درون سپر جلو به همراه تیغهٔ دوتایی کرومی درون جلوپنجره هستند که ظاهر آن‌ها را از مدل‌های معمولی متمایز می‌کند. در عقب این مدل‌ها نیز سر اگزوزهای دایره‌ای چهارتایی کار شده است. مرسدس همچنین یک نسخهٔ ویژه از مدل CLS53 را هم با نام Edition 1 ارائه کرده که از ویژگی‌های منحصربه‌فردی مانند طراحی داخلی خاص با تریم مسی‌رنگ، چرم ناپای مشکی با دوخت مسی، نورپردازی داخلی متفاوت و… برخوردار است. بااین‌حال فعلاً معلوم نیست که آیا خانوادهٔ جدید AMG 53 به دیگر مدل‌های مرسدس بنز هم گسترش پیدا خواهد کرد یا نه چراکه گزارش شده است این مدل برای S کلاس ارائه نخواهد شد.

همچنین ببینید

افزایش ابهت مرسدس A کلاس جدید با تیون لورینسر

اگر دوست دارید هاچبک اسپورت شما خوش‌تیپ‌تر به نظر آید قطعاً استفاده از رینگ‌های بزرگ‌تر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با امداد مرسدس بنز