بررسی مرسدس بنز ویتو 114 LWB

0
(0)

شاید بخش ون‌های تجاری بیش از هر زمان دیگری رقابتی‌تر شده و ظهور جایگزین‌های قابل‌ابتیاع اروپایی تأثیر خود را بر کم‌رنگ شدن سلطه‌ی تویوتا Hiace گذاشته است.

در بحث توانایی خرید، ویتوی حاضر در تست در بخش ارزان طیف قرار نمی‌گیرد اما دارای تجهیزات استاندارد مناسب و همچنین برخی آپشن های قیمتی است. بهای این خودرو از 46400 دلار استرالیا آغاز می‌شود و با وجود تجهیزات و برخی آپشن ها، بهای خودروی حاضر در تست به 57345 دلار استرالیا رسیده است.

2016 Mercedes Benz Vito 12 538x269 بررسی مرسدس بنز ویتو 114 LWB

پیشرانه‌ی استفاده شده نمونه‌ای 2.1 لیتری توربو دیزل است که استاندارد یورو 6 را پاس می‌کند. قدرت تولیدی این پیشرانه 134 اسب بخار و 330 نیوتون متر گشتاور است که به نظر می‌رسد برای انجام مأموریت‌های شهری کافی باشد. سیستم استارت/استاپ به‌صورت استاندارد نصب شده اما ما آن را از مدار خارج کردیم زیرا دوستش نداشتیم. هرچند که با فعال کردن آن نیز چیز عصبانی کننده‌ای نخواهید یافت.

برخلاف برخی از رقبا، ویتو دیفرانسیل عقب است و تکنولوژی BlueEFFICIENCY، تریم داخلی کروم، برخی سیستم‌های کمکی، سیستم صوتی و صفحه‌نمایش رنگی 5.8 اینچی، بلوتوث و ارتباط صوتی به همراه دوربین پشتی دارد. این دوربین پشتی از استاندارد بالایی نسبت به یک ون برخوردار بوده و قطعاً در کارهای روزمره ایمنی بالایی را تأمین می‌کند.

آپشن هایی که با پرداخت بهای اضافی در دسترس هستند عبارت‌اند از سیستم ناوبری ماهواره‌ای، دستیار پارک فعال، گیربکس اتوماتیک 7 سرعته ی 7G-TRONIC، صندلی‌های راحت با حمایت‌های جانبی، ایربگ های راننده و سرنشین کناری، پکیج دستیار رانندگی (دستیار پیشگیری از برخورد، دستیار پایش نقاط کور، دستیار حفظ خطوط)، غربیلک فرمان چرمی و برف‌پاک‌کن‌های حساس. برای دریافت همه‌ی این آپشن ها باید بهای 10945 دلاری را به بهای اصلی خودرو اضافه کنید.

قطعاً می‌توانید خودرو را بدون غربیلک فرمان چرمی و برف‌پاک‌کن‌های حساس سفارش دهید اما این غیرقابل فهم است که پنجره‌ی عقبی ثابت و گیربکس اتوماتیک آپشن هایی هزینه‌دار هستند. همین وضعیت برای ایربگ ها نیز قابل تصور است.

کابین خودرو بدون هیچ وضعیت ویژه‌ای راحت است. عایق‌بندی و کیفیت کابین خوب بوده اما به خاطر استفاده‌ی وسیع از پلاستیک مشکی حس مدلی پایه را دارد. پلاستیک‌ها از نوع سخت بوده بنابراین درباره‌ی تریم کابین نمی‌توان از واژه‌ی لوکس استفاده کرد. البته اثری از گوشه‌های تیز و نخراشیده وجود ندارد بنابراین این نکته‌ای مثبت است.

صندلی‌ها راحت هستند و مهم نیست که چند ساعت روی آن‌ها بنشینید. کابین نیز حسی فراخ و جادار دارد. فضاهای زیادی وجود داشته و کنترلرها به‌طور معقول جایگذاری شده‌اند و از طرفی هم زمان زیادی برای برخی کارها مثل هماهنگ‌سازی گوشی تلفن با سیستم بلوتوث صرف نمی‌شود. ارتباط بلوتوثی هرگز قطع نشده و در همه‌ی زمان‌ها به‌صورت شفاف عمل می‌کند.

2016 Mercedes Benz Vito 4 538x269 بررسی مرسدس بنز ویتو 114 LWB

چیزی که ما دوست نداشتیم به سیستم ناوبری ماهواره‌ای این خودرو مربوط می‌شد. در بخش هدایت جهتی و دقت نقشه‌ها خوب بودند اما خود صفحه‌نمایش احساس از مد افتادگی را تشدید می‌کرد. همین مورد درباره‌ی کنترل‌های سیستم اطلاعات سرگرمی نیز وجود دارد. ذکر این نکته مهم است که سیستم کار می‌کند اما در مقایسه با رقبایی چون سیتروئن Berlingo، ویتو بسیار عقب‌مانده‌تر احساس می‌شود.

دید کلی خودرو عالی است و این امر با پانل شیشه‌ای سفارشی بهتر نیز می‌شود. دید روبه‌جلو از روی صندلی راننده نیز عالی بوده و دوربین پشتی نیز واضح است.

ویتو در ترافیک فرز و چابک است. پیشرانه قوی بوده و گیربکس 7 سرعته ی اتوماتیک نیز نرم بوده اما گاهی تند عمل می‌کند. تعویض‌های گیربکس حتی در شتاب گیری‌های سنگین تقریباً نامحسوس بوده و به ویتو این اجازه را می‌دهد تا به ‌سرعت‌های بالاتر دست یابد. بدون هیچ مشکل خاصی می‌توانید در بزرگراه‌ها به سرعت 110 کیلومتر در ساعت دست یابید.

در شهر ویتو قطعاً به اندازه‌ی کافی سریع است. پیشرانه‌ی دیزلی هرگز پر سروصدا نبوده و آرامش و رفاهی در حد خودروهای خانوادگی را به این ون اعطا می‌کند.
فرمان خودرو تیز و دقیق بوده و مانور دادن با ویتو را به تجربه‌ای لذت‌بخش تبدیل می‌کند. می‌توانید به سرعت از پس پیچ‌های U شکل تیز بربیایید و سیستم فرمان به خوبی بالانس شده است.

علیرغم قدرت بیش‌ازحد کافی این خودرو در شهر و همچنین توانایی احساس‌برانگیز ویتو، این خودرو به طرز هوشمندانه‌ای کارا و کم‌مصرف است. ما بیش از 500 کیلومتر را با این خودرو طی کردیم و ویتو مصرف خوب 7.2 لیتر در هر صد کیلومتر را ثبت کرد، مصرفی که شاید شما هرگز باور نمی‌کردید یک ون بتواند به آن دست یابد.

حتی در سطوح ناهموار نیز سواری ویتو راحت است. با وجود چند صد کیلو بار در بخش عقبی، سواری خودرو مستحکم باقی مانده و شکی وجود ندارد که ویتو می‌تواند تجربه‌ای لذت‌بخش ایجاد کند. سواری خودرو شاید بهترین نقطه‌ی وقت ویتو باشد که باعث ایجاد راحتی زیادی می‌شود، فاکتوری مهم برای خریدارانی که مدت‌زمان زیادی را پشت فرمان می‌گذرانند.

با توانایی حمل 1130 کیلوگرم بار، ویتو خودروی کاربردی مفیدی نیز هست و فضای داخلی آن برای حمل اشیای طویل و عریض خوب است. ما دوست داشتیم که سطح بدون لبه‌ای را در کف خودرو ببینیم اما خب مرسدس در این بخش نیز دست خریدار را باز گذاشته و اجازه‌ی شخصی‌سازی فضای بار را طبق نیازهای خریدار به او می‌دهد.

2016 Mercedes Benz Vito 7 538x269 بررسی مرسدس بنز ویتو 114 LWB

مرسدس بنز ویتو دارای گارانتی 36 ماهه/200 هزار کیلومتر است و سرویس‌های آن هر 12 ماه یا 25 هزار کیلومتر صورت می‌گیرد که بهتر از رقبای مهم خود است.

نقاط قوت: چابکی خوب در شهر، آپشن های فراوان با قیمت معقول، کابین بهبود یافته
نقاط ضعف: سیستم ناوبری با حس سالخوردگی، کابین با پوشش پلاستیک مشکی، فضای بار با سطح لبه‌دار

مشخصات مرسدس بنز ویتو 114 LWB 2016

قیمت: 49320 دلار استرالیا
پیشرانه: 4 سیلندر 2.1 لیتری توربودیزل
قدرت/گشتاور: 134 اسب بخار/330 نیوتون متر
گیربکس: 7 سرعته ی اتوماتیک، دیفرانسیل عقب
وزن خالص: 1920 کیلوگرم
طول/عرض/ارتفاع: 5370/1928/1901 میلی‌متر
مصرف سوخت ادعایی: 6.1 لیتر در هر صد کیلومتر

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

همچنین ببینید

افزایش ابهت مرسدس A کلاس جدید با تیون لورینسر

0 (0) اگر دوست دارید هاچبک اسپورت شما خوش‌تیپ‌تر به نظر آید قطعاً استفاده از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با امداد مرسدس بنز